Baricco, Alessandro: Barbárok

A Barbárok című esszékötet írásait Baricco először a La Repubblicában közölte. A különböző témák köré csoportosított miniesszék gyorsan változó világunkat vizsgálják. Minden korszak forradalmi változásokat hozott, és az adott időszakban élő emberek nem mindig álltak készen az újra. Kérdés, hogy az internet-korszak szülte újítások milyen következményekkel járnak. A magaskultúra őrzői számára mindez a barbár hordák inváziójának tűnhet, azonban a mutáció nem annyira az értékek szembeállításáról, mintsem a tapasztalatszerzés új formáiról és ezek új jelentésekkel való felruházásáról szól.

A Barbárok című esszékötet írásait Baricco először a La Repubblicában közölte. A különböző témák köré csoportosított miniesszék gyorsan változó világunkat vizsgálják. Minden korszak forradalmi változásokat hozott, és az adott időszakban élő emberek nem mindig álltak készen az újra. Kérdés, hogy az internet-korszak szülte újítások milyen következményekkel járnak. A magaskultúra őrzői számára mindez a barbár hordák inváziójának tűnhet, azonban a mutáció nem annyira az értékek szembeállításáról, mintsem a tapasztalatszerzés új formáiról és ezek új jelentésekkel való felruházásáról szól.

Blixen, Karen: Utolsó történetek

Karen Blixen (1885-1962) dán írónő talán legmerészebb könyve az Utolsó történetek, mely korábbi elbeszélő művészetének nagystílű meghaladása, egyben saját élete művészetté való átalakításának vakmerő kísérlete. Például az egyik új téli rege, az Ib és Adelaide megtörtént eseményt dolgoz fel, Blixen édesapjának, Wilhelm Dinesennek ifjúkori boldogtalan szerelmét unokatestvére, Agnes Frijs iránt. Pellegrina Leoni fiktív alakja pedig az Új fantasztikus történetek Visszhang című elbeszélésben összeolvad a valóságos Blixen alakjával, amennyiben saját boldogtalan viszonyát ábrázolja Thorkild Bjornvig költővel - a főszereplő, a több személyiséggel rendelkező operaénekesnő egy kis hegyi városkában saját, újjászületett hangját véli felfedezni egy kórista kisfiú, Emanuele hangjában. Ahogy Bjornvig elhagyja Blixent, a kisfiú is elhagyja az énekesnőt az elbeszélésben, amikor az vérszerződést akar kötni vele. Az üres lap című elbeszélés mesemondója szerint "ha a mesemondó mindhalálig hű a történethez, akkor a végén a csönd megszólal". A történet Karen Blixen számára nem csak egy történet volt, amolyan esti mese vagy izgalmas krimi, hanem maga a Történet, így, nagy T-vel. A történet volt számára az élet és az élet volt a történet. Blixen írásművészete egyszerre poétika és színtiszta poézis, elbeszélés az elbeszélhetetlen elbeszélésről. De hogyan értsünk meg egy történetet az üres lapról? Talán erre a kérdésre nem is Karen Blixen válaszol nekünk. Szókratész mondta e híres szavakat: "Az egyetlen, amit tudok, az, hogy nem tudok semmit". Szókratész nem ismeri a választ - módszere abban a különös művészetben rejlik, amelyet ő maga a bábaasszony tudományához hasonlít. Szellemi bábaasszonynak és lélekgyógyásznak tekinti magát, aki megment minket a feledéstől. Az Utolsó történetek nagyban hozzájárult ahhoz, hogy nevét a legnagyobb írózsenik között tartsa számon a világirodalom. Ez a könyve bekerült a The Readers' Subscription elnevezésű intellektuális amerikai könyvklubba, és az írónőt tiszteletbeli tagjává választotta a The American Academy és a National Institute of Arts and Letters. Dániában megkapta a Kritikusok díját és a Svéd Akadémia Nobel-díjra jelölte.

Karen Blixen (1885-1962) dán írónő talán legmerészebb könyve az Utolsó történetek, mely korábbi elbeszélő művészetének nagystílű meghaladása, egyben saját élete művészetté való átalakításának vakmerő kísérlete. Például az egyik új téli rege, az Ib és Adelaide megtörtént eseményt dolgoz fel, Blixen édesapjának, Wilhelm Dinesennek ifjúkori boldogtalan szerelmét unokatestvére, Agnes Frijs iránt. Pellegrina Leoni fiktív alakja pedig az Új fantasztikus történetek Visszhang című elbeszélésben összeolvad a valóságos Blixen alakjával, amennyiben saját boldogtalan viszonyát ábrázolja Thorkild Bjornvig költővel - a főszereplő, a több személyiséggel rendelkező operaénekesnő egy kis hegyi városkában saját, újjászületett hangját véli felfedezni egy kórista kisfiú, Emanuele hangjában. Ahogy Bjornvig elhagyja Blixent, a kisfiú is elhagyja az énekesnőt az elbeszélésben, amikor az vérszerződést akar kötni vele. Az üres lap című elbeszélés mesemondója szerint "ha a mesemondó mindhalálig hű a történethez, akkor a végén a csönd megszólal". A történet Karen Blixen számára nem csak egy történet volt, amolyan esti mese vagy izgalmas krimi, hanem maga a Történet, így, nagy T-vel. A történet volt számára az élet és az élet volt a történet. Blixen írásművészete egyszerre poétika és színtiszta poézis, elbeszélés az elbeszélhetetlen elbeszélésről. De hogyan értsünk meg egy történetet az üres lapról? Talán erre a kérdésre nem is Karen Blixen válaszol nekünk. Szókratész mondta e híres szavakat: "Az egyetlen, amit tudok, az, hogy nem tudok semmit". Szókratész nem ismeri a választ - módszere abban a különös művészetben rejlik, amelyet ő maga a bábaasszony tudományához hasonlít. Szellemi bábaasszonynak és lélekgyógyásznak tekinti magát, aki megment minket a feledéstől. Az Utolsó történetek nagyban hozzájárult ahhoz, hogy nevét a legnagyobb írózsenik között tartsa számon a világirodalom. Ez a könyve bekerült a The Readers' Subscription elnevezésű intellektuális amerikai könyvklubba, és az írónőt tiszteletbeli tagjává választotta a The American Academy és a National Institute of Arts and Letters. Dániában megkapta a Kritikusok díját és a Svéd Akadémia Nobel-díjra jelölte.

Bucay, Jorge: Mesék, melyek megtanítottak élni

Egy intim és gyengéd regény-, és kézikönyv, a boldogság kereséséről. Demian egy felajzott fiatalember, telve kíváncsisággal a világ és önmaga iránt. De nehezen tud szembenézni a mindennapok gondjaival, a problémákkal munkájában, a szerelmi életében, a családjával és a barátaival való kapcsolataiban. Arra vágyik,hogy többet tudhasson meg önmagáról, hogy megtanulja élvezni az életet, szeretne vidáman és optimistán szembenézni az élet nehézségeivel. Azaz arra vágyik,amire mindannyian, boldog és teljes életre. Ekkor talál rá egy szokatlan eszközökkel operáló különleges pszichoterapeutára, Jorge-ra. Jorge minden egyes alkalommal elmesél egy történetet:mindig az adott helyzethez illőt. Akad közöttük tibeti, talmud, szufi fabula, klasszikus és modern mese-adaptáció csakúgy, mint a szerző által kitalált történet. Mesék, melyek segítenek fiatal barátjának legyőzni félelmeit, és megtalálni a boldogságot. Mesék, melyek nekünk is segítenek jobban megismerni önmagunkat, kapcsolatainkat, félelmeinket. És segítenek megtalálni a boldogságot.

Egy intim és gyengéd regény-, és kézikönyv, a boldogság kereséséről. Demian egy felajzott fiatalember, telve kíváncsisággal a világ és önmaga iránt. De nehezen tud szembenézni a mindennapok gondjaival, a problémákkal munkájában, a szerelmi életében, a családjával és a barátaival való kapcsolataiban. Arra vágyik,hogy többet tudhasson meg önmagáról, hogy megtanulja élvezni az életet, szeretne vidáman és optimistán szembenézni az élet nehézségeivel. Azaz arra vágyik,amire mindannyian, boldog és teljes életre. Ekkor talál rá egy szokatlan eszközökkel operáló különleges pszichoterapeutára, Jorge-ra. Jorge minden egyes alkalommal elmesél egy történetet:mindig az adott helyzethez illőt. Akad közöttük tibeti, talmud, szufi fabula, klasszikus és modern mese-adaptáció csakúgy, mint a szerző által kitalált történet. Mesék, melyek segítenek fiatal barátjának legyőzni félelmeit, és megtalálni a boldogságot. Mesék, melyek nekünk is segítenek jobban megismerni önmagunkat, kapcsolatainkat, félelmeinket. És segítenek megtalálni a boldogságot.

Connelly, Michael: Éjszakai műszak

Renée Ballard szó szerint a hollywoodi éjszakában dolgozik. A Los Angeles-i rendőrség éjszakai műszakjának tagjaként többnyire ő ér először a legbrutálisabb bűncselekmények helyszíneire - hogy aztán az összes u?gyet átadja a dicsőséget végu?l learató nappalos kollégáknak. E hálátlan beosztás nem más, mint bu?ntetés, miután a fiatal nyomozónő néhány évvel ezelőtt szexuális zaklatásért tett panaszt az egyik felettese ellen, és ígéretes karrierje ezzel derékba tört. Egy éjjel azonban, miután először egy parkolóban agyonvert prostituálthoz, majd egy éjszakai klubban lezajló mészárlás ártatlan áldozatához hívják, elege lesz, és társa kérése és a felsőbb utasítások ellenére önhatalmúlag folytatja a nyomozást. Ballard ekkor még nem tudja, hogy kutakodása milyen mélyre viszi majd városa fekete szívébe, a rendőrségi titkokba és a saját múltjába. Michael Connelly, napjaink egyik legjobb krimiszerzője, Harry Bosch megalkotója újabb remekbe szabott történettel és felejthetetlen karakterrel tér vissza!

Renée Ballard szó szerint a hollywoodi éjszakában dolgozik. A Los Angeles-i rendőrség éjszakai műszakjának tagjaként többnyire ő ér először a legbrutálisabb bűncselekmények helyszíneire - hogy aztán az összes u?gyet átadja a dicsőséget végu?l learató nappalos kollégáknak. E hálátlan beosztás nem más, mint bu?ntetés, miután a fiatal nyomozónő néhány évvel ezelőtt szexuális zaklatásért tett panaszt az egyik felettese ellen, és ígéretes karrierje ezzel derékba tört. Egy éjjel azonban, miután először egy parkolóban agyonvert prostituálthoz, majd egy éjszakai klubban lezajló mészárlás ártatlan áldozatához hívják, elege lesz, és társa kérése és a felsőbb utasítások ellenére önhatalmúlag folytatja a nyomozást. Ballard ekkor még nem tudja, hogy kutakodása milyen mélyre viszi majd városa fekete szívébe, a rendőrségi titkokba és a saját múltjába. Michael Connelly, napjaink egyik legjobb krimiszerzője, Harry Bosch megalkotója újabb remekbe szabott történettel és felejthetetlen karakterrel tér vissza!

Dragomán György: Jég

A Jég megrázó novella a menekültekről, a befogadásról és a kirekesztésről. Dragomán György művének illusztrációit a fiatal grafikus, Turi Lilla készítette.

A Jég megrázó novella a menekültekről, a befogadásról és a kirekesztésről. Dragomán György művének illusztrációit a fiatal grafikus, Turi Lilla készítette.

Falconer, Colin: Szabadság, szerelem, Levine

1913-ban Sarah Levine a kis orosz faluból egy szebb élet reményében követi a férjét, Misát New Yorkba. De amire Sarah igazán vágyik, az egy saját család. Az ígéret földjére érkezve ez az álma is teljesül, de a háttérben súlyos, sötét titok lappang. Sarah hamarosan magára marad a lányával, Libertyvel, és a szegényes albérletből indulva, küszködéssel teli évek után sikerül egy egész divatbirodalmat felépítenie, miközben az egyetlen állandóság az életében a lánya iránt érzett, feltétlen szeretete és a szörnyű titok, amelyet mindenáron meg kell őriznie. Sarah mindent megad a lányának, de az igazság nem maradhat örökre rejtve. Ahogy Liberty nővé érik, és a világ újra háborúra készülődik, Sarah-nak már csak egy választása marad.

1913-ban Sarah Levine a kis orosz faluból egy szebb élet reményében követi a férjét, Misát New Yorkba. De amire Sarah igazán vágyik, az egy saját család. Az ígéret földjére érkezve ez az álma is teljesül, de a háttérben súlyos, sötét titok lappang. Sarah hamarosan magára marad a lányával, Libertyvel, és a szegényes albérletből indulva, küszködéssel teli évek után sikerül egy egész divatbirodalmat felépítenie, miközben az egyetlen állandóság az életében a lánya iránt érzett, feltétlen szeretete és a szörnyű titok, amelyet mindenáron meg kell őriznie. Sarah mindent megad a lányának, de az igazság nem maradhat örökre rejtve. Ahogy Liberty nővé érik, és a világ újra háborúra készülődik, Sarah-nak már csak egy választása marad.

Fejős Éva: Margarita

Gondoltál már arra, mi történne, ha egy napon mindenkinek, kivétel nélkül mindenkinek megmondanád, amit gondolsz róla? Ha az összes e-mailedet, sms-edet, Facebook-üzenetedet őszintén válaszolnád meg, nem köntörfalazva és szépítgetve, hogy az a másiknak is jó legyen? Zorka, a regény hősnője egy este, felháborodva és minden mindegy-alapon megteszi ezt. Válaszol az üzletfeleinek, barátainak, de még a családtagjainak is. Másnap reggel Budapesten, mégis új világban ébred, és bár nem számít rá, még egy repülőjegyet is talál a postafiókjában. Miközben azon gondolkozik, mit tartogat számára az “igazság korszaka”, az új élet, nem sejti, hogy valaki kinézte őt arra, hogy általa teljesítsen be valamit, ami neki fontos. Gondtalanul napozva egy szigeten koktélozni, miután mindenkinek megmondod a véleményedet – ez egy nagy álom, nem igaz? A valóságban azonban a koktél nem az, aminek látszik, a szigeten pedig több ellenség vár, mint a nagyvárosban, a megszokott életedben.

Gondoltál már arra, mi történne, ha egy napon mindenkinek, kivétel nélkül mindenkinek megmondanád, amit gondolsz róla? Ha az összes e-mailedet, sms-edet, Facebook-üzenetedet őszintén válaszolnád meg, nem köntörfalazva és szépítgetve, hogy az a másiknak is jó legyen? Zorka, a regény hősnője egy este, felháborodva és minden mindegy-alapon megteszi ezt. Válaszol az üzletfeleinek, barátainak, de még a családtagjainak is. Másnap reggel Budapesten, mégis új világban ébred, és bár nem számít rá, még egy repülőjegyet is talál a postafiókjában. Miközben azon gondolkozik, mit tartogat számára az “igazság korszaka”, az új élet, nem sejti, hogy valaki kinézte őt arra, hogy általa teljesítsen be valamit, ami neki fontos. Gondtalanul napozva egy szigeten koktélozni, miután mindenkinek megmondod a véleményedet – ez egy nagy álom, nem igaz? A valóságban azonban a koktél nem az, aminek látszik, a szigeten pedig több ellenség vár, mint a nagyvárosban, a megszokott életedben.

Nicholls, David: Mi

Douglas Petersen szelíd visszafogottsága olyan humorérzéket takar, amivel mindenki nagy meglepetésére úgy elvarázsolja a gyönyörű Connie-t, hogy sikerül egy második randevúra is elcsábítania, majd a házasságra is rávennie. Majdnem harminc évvel azután, hogy kapcsolatuk Londonban szárba szökkent, többé-kevésbé boldogan élnek egy külvárosban, morcos nagykamasz fiukkal, Albie-val. Aztán Connie közli Douglasszel, hogy szeretne elválni. Az időzítés rosszabb nem is lehetne. Connie, hogy fia művészi törekvéseit bátorítsa, egy hónapos európai körutat tervezett a nyárra, ezzel lehetőséget adva a családnak, hogy a világ leghíresebb műremekeit együtt nézhessék meg. Erről az útról minden problémája ellenére képtelen lemondani. Douglas titokban meg van győződve arról, hogy az út új mérföldkő lesz a házasságukban, felmelegíthetik Connie-val a románcot, és talán még Albie-val is sikerül szeretetteljesebb kapcsolatba kerülnie. Douglas odisszeája, ami Amszterdam utcáin, Párizs híres múzeumain és Velence kávéházain keresztül Barcelona tengerpartjáig vezet, életre kelti Európát, miközben ő maga is kénytelen kőkemény felismerésekkel szembenézni. Vajon férjként ez az utolsó nyara, vagy sikerül a házasságát, és talán az életét is megmentenie? Megrendítően hiteles mese egy házasság válságáról.

Douglas Petersen szelíd visszafogottsága olyan humorérzéket takar, amivel mindenki nagy meglepetésére úgy elvarázsolja a gyönyörű Connie-t, hogy sikerül egy második randevúra is elcsábítania, majd a házasságra is rávennie. Majdnem harminc évvel azután, hogy kapcsolatuk Londonban szárba szökkent, többé-kevésbé boldogan élnek egy külvárosban, morcos nagykamasz fiukkal, Albie-val. Aztán Connie közli Douglasszel, hogy szeretne elválni. Az időzítés rosszabb nem is lehetne. Connie, hogy fia művészi törekvéseit bátorítsa, egy hónapos európai körutat tervezett a nyárra, ezzel lehetőséget adva a családnak, hogy a világ leghíresebb műremekeit együtt nézhessék meg. Erről az útról minden problémája ellenére képtelen lemondani. Douglas titokban meg van győződve arról, hogy az út új mérföldkő lesz a házasságukban, felmelegíthetik Connie-val a románcot, és talán még Albie-val is sikerül szeretetteljesebb kapcsolatba kerülnie. Douglas odisszeája, ami Amszterdam utcáin, Párizs híres múzeumain és Velence kávéházain keresztül Barcelona tengerpartjáig vezet, életre kelti Európát, miközben ő maga is kénytelen kőkemény felismerésekkel szembenézni. Vajon férjként ez az utolsó nyara, vagy sikerül a házasságát, és talán az életét is megmentenie? Megrendítően hiteles mese egy házasság válságáról.

Pratchett, Terry: Időtolvaj

Mindenki több időt szeretne, és ezt a Korongvilágban csak a képzett szakemberek tudják biztosítani: a történelem tiszteletreméltó szerzetesei. Akik képesek az időt eltárolni; kiszivattyúzzák onnan, ahol csak kárba veszne, mondjuk a tenger fenekéről (mégis, mennyi időre van szüksége egy tőkehalnak?), és átpumpálják például a nagyvárosokba, amelyek lakói állandóan amiatt siránkoznak, hogy hová tűnt az a sok idő. Míg mindig mindenki arról beszél, hogy ideje lenne lassítani egy kicsit, egy ifjú órásmester éppen valami elképzelhetetlent készül tenni: le akar állni. Jobban mondva az időt akarja megállítani, méghozzá úgy, hogy elkészíti a világ első valóban pontos óráját. Ami azt jelenti, hogy a történelem nagyra tartott szerzetesének, Lu Cének, és tanítványának, Ludd Lobsangnak fel kell gyorsítaniuk egy kicsit, hogy megállítsák az időmérőt, még mielőtt elindulna. Ugyanis amint a Tökéletes Óra elüti az időt, az megáll. És akkor kezdődnek csak igazán a gondok.

Mindenki több időt szeretne, és ezt a Korongvilágban csak a képzett szakemberek tudják biztosítani: a történelem tiszteletreméltó szerzetesei. Akik képesek az időt eltárolni; kiszivattyúzzák onnan, ahol csak kárba veszne, mondjuk a tenger fenekéről (mégis, mennyi időre van szüksége egy tőkehalnak?), és átpumpálják például a nagyvárosokba, amelyek lakói állandóan amiatt siránkoznak, hogy hová tűnt az a sok idő. Míg mindig mindenki arról beszél, hogy ideje lenne lassítani egy kicsit, egy ifjú órásmester éppen valami elképzelhetetlent készül tenni: le akar állni. Jobban mondva az időt akarja megállítani, méghozzá úgy, hogy elkészíti a világ első valóban pontos óráját. Ami azt jelenti, hogy a történelem nagyra tartott szerzetesének, Lu Cének, és tanítványának, Ludd Lobsangnak fel kell gyorsítaniuk egy kicsit, hogy megállítsák az időmérőt, még mielőtt elindulna. Ugyanis amint a Tökéletes Óra elüti az időt, az megáll. És akkor kezdődnek csak igazán a gondok.

Robson, Jennifer: II. Erzsébet ruhája

Egy királyi esküvő története

London, 1947. A várost emberemlékezet óta nem sújtotta ilyen kemény tél, a városlakók az éhezéssel küzdenek, az életet szigorú jegyrendszer szabályozza. A háború utáni Nagy-Britanniában az alig két évvel korábbi győzelem ellenére csöndes kétségbeesés uralkodik. Ann Hughes és Miriam Dassin Norman Hartnell híres mayfairi divatházának hímzői. A két nő között barátság szövődik, és életük visszafordíthatatlanul megváltozik, amikor vissza nem térő lehetőséget kapnak: részt vehetnek Erzsébet hercegnő menyasszonyi ruhájának elkészítésében. Toronto, 2016. Egy emberöltővel később Heather Mackenzie megpróbálja megfejteni a nagyanyja által ráhagyott néhány hímzett virág titkát. Vajon hogyan került az értékes hímzés - amely megtévesztésig hasonlít II. Erzsébet királynő hetven évvel korábban viselt, lenyűgöző menyasszonyi ruhájának díszítéséhez - szeretett nagyijához, aki sohasem beszélt angliai életéről? És milyen kapcsolatban állt nagyanyja a híres textiltervezővel, a holokauszttúlélő Miriam Dassinnel? Jennifer Robson a történelem egyik leghíresebb menyasszonyi ruháját készítő műhelyébe kalauzol el minket. Kulisszatitkokról rántja a leplet, derít fényt, miközben elsöprő erejű képet fest a rengeteg áldozattal kivívott győzelem ára által megrázott angol társadalomról, és felejthetetlen hősnőket kelt életre, kiknek sorsát a túlélés fájdalma, a barátság, és a megváltó erejű szeretet köti össze.

Egy királyi esküvő története

London, 1947. A várost emberemlékezet óta nem sújtotta ilyen kemény tél, a városlakók az éhezéssel küzdenek, az életet szigorú jegyrendszer szabályozza. A háború utáni Nagy-Britanniában az alig két évvel korábbi győzelem ellenére csöndes kétségbeesés uralkodik. Ann Hughes és Miriam Dassin Norman Hartnell híres mayfairi divatházának hímzői. A két nő között barátság szövődik, és életük visszafordíthatatlanul megváltozik, amikor vissza nem térő lehetőséget kapnak: részt vehetnek Erzsébet hercegnő menyasszonyi ruhájának elkészítésében. Toronto, 2016. Egy emberöltővel később Heather Mackenzie megpróbálja megfejteni a nagyanyja által ráhagyott néhány hímzett virág titkát. Vajon hogyan került az értékes hímzés - amely megtévesztésig hasonlít II. Erzsébet királynő hetven évvel korábban viselt, lenyűgöző menyasszonyi ruhájának díszítéséhez - szeretett nagyijához, aki sohasem beszélt angliai életéről? És milyen kapcsolatban állt nagyanyja a híres textiltervezővel, a holokauszttúlélő Miriam Dassinnel? Jennifer Robson a történelem egyik leghíresebb menyasszonyi ruháját készítő műhelyébe kalauzol el minket. Kulisszatitkokról rántja a leplet, derít fényt, miközben elsöprő erejű képet fest a rengeteg áldozattal kivívott győzelem ára által megrázott angol társadalomról, és felejthetetlen hősnőket kelt életre, kiknek sorsát a túlélés fájdalma, a barátság, és a megváltó erejű szeretet köti össze.

Dessewffy Tibor: Digitális szociológia

Szociológiai képzelet a digitális korban

Forgószélben élünk: a digitális technológiák teljességgel felforgatják az életünket, átalakítják a kultúrát, a személyközi viszonyokat, a politikát és a gazdaságot. Ezek a folyamatok néha látványosak: felrobbanó tőzsdeárfolyamok, széteső kapcsolatok, a hagyományosan kalkulált esélyekkel szemben felszárnyaló vagy éppen megbukó politikusok, példátlan gyorsasággal semmiből emelkedő sztárok, mániák és gesztusok sokasága jelzi a digitális technológiákban testet öltő változások erejét. Máskor ez az átalakulás nehezebben ragadható meg, nincs napi hírértéke: a mobiltechnológiákkal töltött idő ugrásszerű növekedése, a dolgok internetének észrevétlen elterjedése, a felhőalapú adatszolgáltatás dominánssá válása kevésbé hangzik izgalmasan, mégis brutális folyamatokat jelöl. Mindez a társadalomtudományok számára kettős kihívást jelent. Egyrészt a digitális térben zajló társadalmi jelenségek és folyamatok alapos megértésének igényét veti fel, szemben a médiapercepciót uraló morális pánikrohamokkal, rémhírekkel, anekdotikus ajnározással, üzletileg motivált üdvtanokkal és hallelujával. Másfelől a digitális adatok robbanása egy olyan új módszertan kialakítását kényszeríti ki, amely lehetővé teszi új kérdések megfogalmazását, árnyalja és elmélyíti a korábbi Tudásunkat. Ez a könyv ebbe az irányba indul el, ám olvasása közben tudatosítanunk kell, hogy a digitális távlatok most nyílnak meg a szemünk előtt: azok az erők, amelyek a Ma vasketrecének rácsait rázzák, Holnap már a törmelékeken épülő új konstelláció alakzataiba rendezik el a digitális kor világát. Dessewffy Tibor szociológus, egyetemi docens az ELTE Digitális Kutatóközpontjának vezetője.

Szociológiai képzelet a digitális korban

Forgószélben élünk: a digitális technológiák teljességgel felforgatják az életünket, átalakítják a kultúrát, a személyközi viszonyokat, a politikát és a gazdaságot. Ezek a folyamatok néha látványosak: felrobbanó tőzsdeárfolyamok, széteső kapcsolatok, a hagyományosan kalkulált esélyekkel szemben felszárnyaló vagy éppen megbukó politikusok, példátlan gyorsasággal semmiből emelkedő sztárok, mániák és gesztusok sokasága jelzi a digitális technológiákban testet öltő változások erejét. Máskor ez az átalakulás nehezebben ragadható meg, nincs napi hírértéke: a mobiltechnológiákkal töltött idő ugrásszerű növekedése, a dolgok internetének észrevétlen elterjedése, a felhőalapú adatszolgáltatás dominánssá válása kevésbé hangzik izgalmasan, mégis brutális folyamatokat jelöl. Mindez a társadalomtudományok számára kettős kihívást jelent. Egyrészt a digitális térben zajló társadalmi jelenségek és folyamatok alapos megértésének igényét veti fel, szemben a médiapercepciót uraló morális pánikrohamokkal, rémhírekkel, anekdotikus ajnározással, üzletileg motivált üdvtanokkal és hallelujával. Másfelől a digitális adatok robbanása egy olyan új módszertan kialakítását kényszeríti ki, amely lehetővé teszi új kérdések megfogalmazását, árnyalja és elmélyíti a korábbi Tudásunkat. Ez a könyv ebbe az irányba indul el, ám olvasása közben tudatosítanunk kell, hogy a digitális távlatok most nyílnak meg a szemünk előtt: azok az erők, amelyek a Ma vasketrecének rácsait rázzák, Holnap már a törmelékeken épülő új konstelláció alakzataiba rendezik el a digitális kor világát. Dessewffy Tibor szociológus, egyetemi docens az ELTE Digitális Kutatóközpontjának vezetője.

Dubbers, Marjolein: Hormonkontroll

A természetes egyensúly titka

"A hormonok olyan összetett egészet alkotnak a női testben, ami megkönnyítheti, de pokollá is teheti az életet. Ha egyensúlyban vannak, nincs semmi gubanc, még a peteérés és a menstruáció körüli napok is sétagaloppnak tűnnek. Ám ha félresiklik valami, és a hormonok eszeveszett hullámvasutazásba kezdenek, nemcsak a szokásos női panaszok üthetik fel a fejüket, hanem olyan problémák is, amelyekkel nők tömegei kénytelenek együtt élni hosszú éveken át. E panaszok nem korlátozódnak a termékeny évekre, hanem főként a változó korra jellemzőek. Ennyire ki van szolgáltatva egy nő a hormonjainak? Szó sincs róla! A jó hír az, hogy természetes módon is befolyásolható a hormonok szintje: főként helyes táplálkozással, de testmozgással, akaraterővel és a stressz csökkentésével is sokat tehetünk annak érdekében, hogy hormonjaink a lehető legoptimálisabb módon tegyék a dolgukat. A holland szerző érthetően, gyakorlati szempontokat figyelembe véve és inspirálóan magyarázza el, miként kerüljük el, hogy ki legyünk szolgáltatva a hormonjainknak. Már ma sokat tehetünk hormonháztartásunk optimális működéséért. Nincs semmi ördöngösség: a legbiztonságosabb és legjobb gyógyszer ugyanis az elfogyasztott étel! Ajánljuk a könyvet mindazoknak a nőknek, akik felelősséget vállalnak saját fizikai és mentális egészségükért."

A természetes egyensúly titka

"A hormonok olyan összetett egészet alkotnak a női testben, ami megkönnyítheti, de pokollá is teheti az életet. Ha egyensúlyban vannak, nincs semmi gubanc, még a peteérés és a menstruáció körüli napok is sétagaloppnak tűnnek. Ám ha félresiklik valami, és a hormonok eszeveszett hullámvasutazásba kezdenek, nemcsak a szokásos női panaszok üthetik fel a fejüket, hanem olyan problémák is, amelyekkel nők tömegei kénytelenek együtt élni hosszú éveken át. E panaszok nem korlátozódnak a termékeny évekre, hanem főként a változó korra jellemzőek. Ennyire ki van szolgáltatva egy nő a hormonjainak? Szó sincs róla! A jó hír az, hogy természetes módon is befolyásolható a hormonok szintje: főként helyes táplálkozással, de testmozgással, akaraterővel és a stressz csökkentésével is sokat tehetünk annak érdekében, hogy hormonjaink a lehető legoptimálisabb módon tegyék a dolgukat. A holland szerző érthetően, gyakorlati szempontokat figyelembe véve és inspirálóan magyarázza el, miként kerüljük el, hogy ki legyünk szolgáltatva a hormonjainknak. Már ma sokat tehetünk hormonháztartásunk optimális működéséért. Nincs semmi ördöngösség: a legbiztonságosabb és legjobb gyógyszer ugyanis az elfogyasztott étel! Ajánljuk a könyvet mindazoknak a nőknek, akik felelősséget vállalnak saját fizikai és mentális egészségükért."

Feldmár András - Büki Dorottya: A lélek rugalmassága

Beszélgetések a rezilienciáról

"Ahhoz, hogy jó formában maradjunk, reziliensek, rugalmasan ellenállók legyünk, az szükséges, hogy ne tűrjünk el semmit. Az, hogy elbírok és kibírok dolgokat, nem egy virtus. Rövid időre, stresszhelyzetben - mondjuk, ég a ház, háború van, menekülnöm kell valahonnan -, jó, ha kibírom. De máskülönben nem kell kibírni senkit és semmit, hanem meg kell változtatnunk a helyzetünket, a környezetünket úgy, hogy relaxálni tudjunk."

Beszélgetések a rezilienciáról

"Ahhoz, hogy jó formában maradjunk, reziliensek, rugalmasan ellenállók legyünk, az szükséges, hogy ne tűrjünk el semmit. Az, hogy elbírok és kibírok dolgokat, nem egy virtus. Rövid időre, stresszhelyzetben - mondjuk, ég a ház, háború van, menekülnöm kell valahonnan -, jó, ha kibírom. De máskülönben nem kell kibírni senkit és semmit, hanem meg kell változtatnunk a helyzetünket, a környezetünket úgy, hogy relaxálni tudjunk."

Henao, Victoria Eugenia: Mrs. Escobar

Életem Pablóval

Tata a Narcosból mindent elmesél A modernkori történelem leghírhedtebb drogbárójának, Pablo Escobarnak a története annak az asszonynak a tollából, aki a legközelebb állt hozzá. Egy fiatal nő élete, akinek naponta megánrepülővel hozták a friss virágot Bogotából, aki a világ egyik legértékesebb műkincsgyűjteményét mondhatta magáénak, akinek európai sztárséf főzött a konyhájában, és szolgák hada leste a szavát, aki a világ egyik leggazdagabb asszonya volt, aki túlélt egy bombamerényletet, és aki hosszú évekig a saját, a férje és gyermekei életéért rettegett... Maria Victoria Henao tizenhárom évesen ismerte meg a nála több mint tíz évvel idősebb Pablo Escobart, minden idők talán leggazdagabb, leghatalmasabb, és legellentmondásosabb drogbáróját. Tizenöt volt, amikor elszökött vele, és a felesége lett. Közismert hűtlenkedése, és kegyetlensége dacára a következő tizenhat esztendőben, egészen a férfi haláláig mellette maradt. Arra próbálta ösztönözni a férjét, hogy kössön békét az ellenségeivel, és adja fel magát. Pablo halála után elképesztő bátorsággal küzdve a túlélésért, sikerült megváltania a saját és a gyermekei életét és szabadságát, a Cali kartell vezetőivel megegyezést kötve.

Életem Pablóval

Tata a Narcosból mindent elmesél A modernkori történelem leghírhedtebb drogbárójának, Pablo Escobarnak a története annak az asszonynak a tollából, aki a legközelebb állt hozzá. Egy fiatal nő élete, akinek naponta megánrepülővel hozták a friss virágot Bogotából, aki a világ egyik legértékesebb műkincsgyűjteményét mondhatta magáénak, akinek európai sztárséf főzött a konyhájában, és szolgák hada leste a szavát, aki a világ egyik leggazdagabb asszonya volt, aki túlélt egy bombamerényletet, és aki hosszú évekig a saját, a férje és gyermekei életéért rettegett... Maria Victoria Henao tizenhárom évesen ismerte meg a nála több mint tíz évvel idősebb Pablo Escobart, minden idők talán leggazdagabb, leghatalmasabb, és legellentmondásosabb drogbáróját. Tizenöt volt, amikor elszökött vele, és a felesége lett. Közismert hűtlenkedése, és kegyetlensége dacára a következő tizenhat esztendőben, egészen a férfi haláláig mellette maradt. Arra próbálta ösztönözni a férjét, hogy kössön békét az ellenségeivel, és adja fel magát. Pablo halála után elképesztő bátorsággal küzdve a túlélésért, sikerült megváltania a saját és a gyermekei életét és szabadságát, a Cali kartell vezetőivel megegyezést kötve.

Macintyre, Ben: Kém és áruló

A hidegháború legnagyobb kémtörténete

1985 egyik meleg júliusi estéjén középkorú férfi állt Moszkva szívében, egy nyüzsgő sugárúton a járdán, kezében műanyag bevásárlószatyorral. Szürke öltönyében, nyakkendőjével pont úgy nézett ki, mint bármely más szovjet ember. Egyedül a szatyor volt kissé gyanús, mert a brit szupermarket, a Safeway vörös logója díszelgett rajta. A férfi az MI6 kémje volt. A KGB főtisztjeként több mint egy évtizeden át felbecsülhetetlen értékű titkokat juttatott el folyamatosan brit irányítóinak a szovjet hírszerzési gépezet mélyéből. Soha még nem okozott egyetlen kém sem ekkora károkat a KGB-nek. A safewayes szatyor jel volt: ez indította be a szökési tervet, amellyel kicsempészték a Szovjetunióból. Ezzel vette kezdetét a kémkedés történetének egyik legvakmerőbb, egészen rendkívüli eseménye. Kém és áruló oldalain Ben Macintyre bemutatja az árulás, a kettős játék és a puszta bátorság elemeiből összeálló történetet, ami mindörökre megváltoztatta a hidegháború menetét.

A hidegháború legnagyobb kémtörténete

1985 egyik meleg júliusi estéjén középkorú férfi állt Moszkva szívében, egy nyüzsgő sugárúton a járdán, kezében műanyag bevásárlószatyorral. Szürke öltönyében, nyakkendőjével pont úgy nézett ki, mint bármely más szovjet ember. Egyedül a szatyor volt kissé gyanús, mert a brit szupermarket, a Safeway vörös logója díszelgett rajta. A férfi az MI6 kémje volt. A KGB főtisztjeként több mint egy évtizeden át felbecsülhetetlen értékű titkokat juttatott el folyamatosan brit irányítóinak a szovjet hírszerzési gépezet mélyéből. Soha még nem okozott egyetlen kém sem ekkora károkat a KGB-nek. A safewayes szatyor jel volt: ez indította be a szökési tervet, amellyel kicsempészték a Szovjetunióból. Ezzel vette kezdetét a kémkedés történetének egyik legvakmerőbb, egészen rendkívüli eseménye. Kém és áruló oldalain Ben Macintyre bemutatja az árulás, a kettős játék és a puszta bátorság elemeiből összeálló történetet, ami mindörökre megváltoztatta a hidegháború menetét.

McCarten, Anthony: A két pápa

Ferenc, Benedek és a döntés, amely megrázta a világot

2013 februárjában az őskonzervatív XVI. Benedek pápa döbbenetes bejelentést tett: benyújtotta a lemondását. Több mint 700 éve ő volt az első pápa, aki önként mondott le a hatalomról. A bíborosi kollégium a hírtől szédelegve sietett a római Sixtus-kápolnába, hogy kiválasszák az utódját. És, meglepő módon, kit választottak? Ferencet, 1200 éve az első nem európai pápát, aki egykor egy tangóklub kidobóembereként dolgozott, továbbá lelkes focidrukker volt, és értett a nép nyelvén. Miért lépett vissza Benedek a pályája csúcsán annak tudatában, hogy az utódja olyasvalaki is lehet, aki ellentétes nézeteivel akár semmissé is teheti az örökségét? És hogyan alkalmazkodott Ferenc - aki szülővárosában, Buenos Airesben busszal járt a munkahelyére - egy olyan élethez, amelyben egymilliárd híve van? Ha - mint azt az Egyház állítja - a pápa tévedhetetlen, akkor hogyan lehet két eleven pápának, akik szinte mindenben ellentétes nézeteket vallanak, egyaránt igaza? Anthony McCarten alapos kutatómunkával vizsgálta az életüket, hogy megírhassa A két pápát, és mesterien fonja a történetüket egyetlen lebilincselő narratívává. Ebben a könyvben megismerhetjük Benedek és Ferenc jellemformáló élményeit a háború dúlta Németországban és Argentínában, és betekintést kapunk a vatikáni intrikák és komédiák egyszerre sötét és izgalmas világába, valamint a szexuális bántalmazási botrányokba, amelyek az alapokig rengették meg a világ egyik legátláthatatlanabb, ugyanakkor legfontosabb intézményét.

Ferenc, Benedek és a döntés, amely megrázta a világot

2013 februárjában az őskonzervatív XVI. Benedek pápa döbbenetes bejelentést tett: benyújtotta a lemondását. Több mint 700 éve ő volt az első pápa, aki önként mondott le a hatalomról. A bíborosi kollégium a hírtől szédelegve sietett a római Sixtus-kápolnába, hogy kiválasszák az utódját. És, meglepő módon, kit választottak? Ferencet, 1200 éve az első nem európai pápát, aki egykor egy tangóklub kidobóembereként dolgozott, továbbá lelkes focidrukker volt, és értett a nép nyelvén. Miért lépett vissza Benedek a pályája csúcsán annak tudatában, hogy az utódja olyasvalaki is lehet, aki ellentétes nézeteivel akár semmissé is teheti az örökségét? És hogyan alkalmazkodott Ferenc - aki szülővárosában, Buenos Airesben busszal járt a munkahelyére - egy olyan élethez, amelyben egymilliárd híve van? Ha - mint azt az Egyház állítja - a pápa tévedhetetlen, akkor hogyan lehet két eleven pápának, akik szinte mindenben ellentétes nézeteket vallanak, egyaránt igaza? Anthony McCarten alapos kutatómunkával vizsgálta az életüket, hogy megírhassa A két pápát, és mesterien fonja a történetüket egyetlen lebilincselő narratívává. Ebben a könyvben megismerhetjük Benedek és Ferenc jellemformáló élményeit a háború dúlta Németországban és Argentínában, és betekintést kapunk a vatikáni intrikák és komédiák egyszerre sötét és izgalmas világába, valamint a szexuális bántalmazási botrányokba, amelyek az alapokig rengették meg a világ egyik legátláthatatlanabb, ugyanakkor legfontosabb intézményét.

Pomerantsev, Peter: Semmi nem igaz, bármi lehetséges

Az új Oroszország szürreális szíve

Üdv a 21. századi Oroszország szürreális szívében! Az új Oroszországban még a diktatúra is csak egy valóságshow, melynek szereplői művészlelkű bérgyilkosok, a Kreml bábjátékosaivá avanzsáló színházi rendezők, öngyilkos szupermodellek, magukat keresztes lovagnak képzelő motoros banditák, forradalmár oligarchák. Ez itt az új pénz és az új hatalom birodalma, mely oly gyorsan változik, hogy darabokra töri maga körül a valóságot. Az ország, ahol semmi nem igaz, és bármi lehetséges, még az elképzelhetetlen is. Az orosz emigráns szülők gyermekeként Londonban felnövő tévés producer, Peter Pomerantsev több mint tíz évet dolgozott Moszkvában. Amikor belevetette magát a robbanásszerűen fejlődő orosz tévéiparba, nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint feltérképezni az országban tomboló korrupció legrejtettebb zugait. Füstös tárgyalókban találkozott az orosz médiagépezetet irányító propagandagurukkal, felkereste a szibériai maffiavárosokat és a szupergazdagok londoni és amerikai szalonjait, aranyásó-akadémiák és agymosó önképző tanfolyamok titkainak nyomába eredt. Ahogy a Putyin-rezsim egyre agresszívabbá vált, úgy merült Pomerantsev egyre mélyebbre. A Semmi nem igaz... szórakoztató és felkavaró, felejthetetlen utazás a dekadencián át az őrületbe tartó országba. A szerző tűpontos felismerései fájdalmasan, ijesztően ismerősek lehetnek a magyar olvasónak.

Az új Oroszország szürreális szíve

Üdv a 21. századi Oroszország szürreális szívében! Az új Oroszországban még a diktatúra is csak egy valóságshow, melynek szereplői művészlelkű bérgyilkosok, a Kreml bábjátékosaivá avanzsáló színházi rendezők, öngyilkos szupermodellek, magukat keresztes lovagnak képzelő motoros banditák, forradalmár oligarchák. Ez itt az új pénz és az új hatalom birodalma, mely oly gyorsan változik, hogy darabokra töri maga körül a valóságot. Az ország, ahol semmi nem igaz, és bármi lehetséges, még az elképzelhetetlen is. Az orosz emigráns szülők gyermekeként Londonban felnövő tévés producer, Peter Pomerantsev több mint tíz évet dolgozott Moszkvában. Amikor belevetette magát a robbanásszerűen fejlődő orosz tévéiparba, nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint feltérképezni az országban tomboló korrupció legrejtettebb zugait. Füstös tárgyalókban találkozott az orosz médiagépezetet irányító propagandagurukkal, felkereste a szibériai maffiavárosokat és a szupergazdagok londoni és amerikai szalonjait, aranyásó-akadémiák és agymosó önképző tanfolyamok titkainak nyomába eredt. Ahogy a Putyin-rezsim egyre agresszívabbá vált, úgy merült Pomerantsev egyre mélyebbre. A Semmi nem igaz... szórakoztató és felkavaró, felejthetetlen utazás a dekadencián át az őrületbe tartó országba. A szerző tűpontos felismerései fájdalmasan, ijesztően ismerősek lehetnek a magyar olvasónak.